Saturday, June 6, 2009

Pendekatan ILMU + AKAL + HATI tarbiah sesuai bagi Gen Y

Hakikatnya pada zaman dan era globalisasi ini, keimanan dan keislaman generasi pada masa kini hanya diwarisi tetapi tidak dihayati, difahami dan didalami sehingga ke akar umbi. Generasi Y adalah generasi yang celik teknologi, terutama dalam bidang teknologi komunikasi bermula dari internet sampai handphone…Teknologi paling banyak memberikan sumbangan bagi generasi ini…Generasi Y adalah pengguna aktif dan tidak boleh hidup berenggang dari teknologi-teknologi tersebut… kerana mereka dilahirkan dalam era ini, serba nak cepat dan segera.

Parenting skill sangat penting dalam menangani hal ini kerana ia melibatkan masalah moral dan keruntuhan akhlaq juga. Jika sekiranya ibu bapa tidak dapat berperanan dengan baik atau kurang ilmu bagi menyampaikan amanat ALLAH swt dengan sebaik mungkin, ia akan menjadi tanggungjawab besar pula bagi pakar2 motivasi, kaunselor2, pendakwah2, tabligh2, ustaz2 serta guru2 utk membawa dan menunjukkan mereka ke jalan yang benar...bukannya ajaran sesat!

Sebagai blogger yang prihatin, kita perlu memperbanyakkan bahan bacaan bermanafaat melalui teknologi seumpama ini… supaya Gen Y tidak tersasar…

Pendekatan "muhasabah diri" yang lazimnya digunakan oleh motivator, perlu diikuti dengan penambahbaikan “ilmu + akal + hati” yang berasaskan ilmu, hujah dan psikologi. Sebaik-baiknya ia berbentuk "usrah" iaitu gabungan islamik dan saintifik. Kaedah ini amat sesuai digunakan seperti blog2 motivasi yang tumbuh seperti cendawan dalam dunia internet walaupun maklumat bercampur baur dengan yang hak dan yang batil. Cara ini lebih mudah mendekati masyarakat internet yang liberal dan lebih expose.

Dinasihatkan dan galakan juga perlu diberi supaya ‘berguru’ terlebih dahulu jika ingin menuntut ilmu.

No comments:

Post a Comment